Struktur Organisasi Jawatankuasa Induk EKSA PSP
Struktur Organisasi Jawatankuasa Zon EKSA PSP
Peranan dan Tanggungjawab Jawatankuasa Pelaksanaan EKSA
1. Pengerusi
• Menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA.
• Membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA.
• Menentukan belanjawan dan sumber-sumber kewangan.
• Menetapkan sistem pengiktirafan /penghargaan untuk amalan terbaik EKSA.
• Mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan EKSA.
2. Fasilitator
• Memberikan latihan dan panduan kepada Jawatankuasa EKSA PSP.
• Merupakan pakar rujuk dalam implementasi amalan EKSA di PSP.
3. Penyelaras
• Merancang dan menjadualkan mesyuarat Jawatankuasa EKSA PSP.
• Menyelaraskan program EKSA.
• Memantau perkembangan aktiviti Jawatankuasa Kerja EKSA (Laithan, Promosi, Audit,
Penyelaras Zon, Inovasi & Amalan Hijau dan Amalan EKSA Pelajar).
• Memantau dan melaporkan kemajuan dan status pelaksanaan Amalan EKSA.
• Menghebahkan maklumat terkini pelaksanaan Amalan EKSA dalam PSP.
• Merancang dan mendapatkan peruntukan/budget untuk aktiviti pelaksanaan Amalan EKSA.
4. Setiausaha
• Membantu penyelaras menguruskan mesyuarat Jawatankuasa EKSA PSP.
• Menyimpan fail, rekod utama dan minit berkait dengan pelaksanaan Amalan EKSA.
• Membantu pengurusan aktiviti promosi, latihan, audit, penyelarasan zon, inovasi dan
amalan EKSA pelajar.
• Membantu penyelaras menyediakan laporan kemajuan dan status pelaksanaan amalan EKSA.
5. Bendahari
• Bertindak sebagai Pegawai Perolehan dalam menguruskan perolehan peralatan dan
keperluan Jawatankuasa EKSA PSP.
• Menguruskan rekod perbelanjaan Jawatankuasa EKSA PSP.
6. Jawatankuasa Promosi
• Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti promosi EKSA. Memastikan pelaksanaan pelan
promosi ke arah membina kesedaran amalan EKSA kepada semua warga PSP.
• Menganalisa keberkesanan aktiviti promosi yang telah dilaksanakan.
• Melaporkan status pelaksanaan aktiviti dan tahap kesedaran amalan EKSA di kalangan
warga PSP.
7. Jawatankuasa Latihan
• Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti latihan bagi memupuk kefahaman konsep and
amalan EKSA kepada semua warga kerja PSP.
• Mengenalpasti jenis latihan yang diperlukan dari masa ke semasa bagi mengukuhkan
aktiviti amalan EKSA.
• Merancang dan menguruskan lawatan penandaarasan ke organisasi yang telah
mendapat pensijilan EKSA.
• Menyelaras dan memastikan setiap warga PSP diberi latihan EKSA secukupnya.
8. Jawatankuasa Audit
• Menyediakan kriteria audit dalaman EKSA.
• Menentukan kekerapan aktiviti audit dalam EKSA.
• Merancang dan melaksanakan aktiviti audit dalaman EKSA.
• Menyediakan laporan dan analisis keputusan audit dalaman EKSA.
• Menyemak kriteria audit dalaman EKSA dari semasa ke semasa mengikut keperluan.
9. Jawatankuasa Inovasi dan Amalan Hijau
• Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti bagi memupuk budaya inovasi dan amalan hijau
di kalangan warga PSP.
• Mengumpulkan maklumat-maklumat projek inovasi dan amalan hijau yang dihasilkan oleh
warga PSP.
• Mengumpul dan menganalisa maklumat tentang usaha penjimatan seperti penjimatan
air, elektrik dan kertas.
10. Jawatankuasa Amalan EKSA Pelajar
• Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti EKSA pelajar bagi memupuk kefahaman konsep
dan amalan EKSA pada pelajar PSP.
• Merancang dan melaksanakan aktiviti EKSA pelajar bagi mewujudkan persekitaran PSP
yang kondusif, bersih dan selamat.
11. Jawatankuasa Penyelaras Zon
• Menyelaraskan pelaksanaan amalan EKSA di semua zon.
• Menyediakan garis panduan/manual untuk menyelaras dan menyeragamkan amalan EKSA
di seluruh kampus PSP.
• Menyediakan keperluan pelaksanaan EKSA seperti sticker/label, pelan suis yang seragam
untuk digunapakai di semua zon.
• Memantau pelaksanaan amalan EKSA dan merancang aktiviti penambahbaikan
secara berterusan.
12. Ketua Zon
• Menjadi perantara untuk menyampaikan maklumat terkini kepada ahli-ahli di zon.
• Mewujudkan pembahagian sektor di dalami zon.
• Mengawasi pelaksanaan EKSA di zon dan melaporkan kemajuan pelaksanaan kepada
pihak pengurusan.
• Merancang pelan pelaksanaan EKSA zon.
• Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli-ahli dalam zon.
• Menggalakkan penglibatan semua ahli dalam pelaksanaan aktiviti EKSA.
13. Ketua Sektor
• Memantau pelaksanaan aktiviti EKSA di sektor agar selaras dengan pelan pelaksanaan EKSA zon.
• Memberi maklumbalas mengenai status pelaksanaan EKSA kepada ketua zon.
• Mewujudkan pembahagian kawasan dan melantik pegawai bertanggungjawab (Person-in-
charge) untuk ruang atau kawasan dalam sektor.
• Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli kumpulan.
• Menggalakkan penglibatan semua ahli dalam pelaksanaan EKSA.
• Merancang aktiviti kumpulan.
• Sebagai pakar rujuk kepada ahli dalam melaksanakan amalan EKSA.
14. Setiausaha Zon
• Menyelaras, merancang dan memantau aktiviti EKSA di zon masing-masing.
• Memberi latihan, panduan dan tunjuk ajar kepada semua ahli.
• Memastikan semua ahli mematuhi peraturan dan panduan yang disediakan.
• Menyediakan dan menyimpan laporan, minit mesyuarat dan fail berkait dengan pelaksanaan Amalan EKSA di zon masing-masing.
• Memantau pelaksanaan EKSA dan merancang aktiviti penambahbaikan berterusan.
• Membantu Jawatankuasa 3K memantau status kebersihan, keceriaan dan keselamatan di
zon masing-masing.
15. Bendahari Zon
• Berhubung dengan Pegawai Perolehan zon dalam menguruskan perolehan peralatan
dan keperluan EKSA zon (sekiranya berkenaan)
• Menguruskan aspek kewangan Jawatankuasa EKSA di zon masing-masing.
No comments:
Post a Comment